Even voorstellen: Arie PC7M

Even voorstellen: Arie PC7M

Ik ben Arie, PC7M, geboren in 1956.

De radio hobby heb ik met de paplepel ingegoten gekregen door mijn vader, PA0JAB, die helaas al ruim 20 jaar geleden is overleden. Mijn vader had in mijn prille jeugdjaren (begin jaren 60) , een secretaire met daarin een R107 met een 6J6 balansconverter en een X-tal TX met een QQE03/12. Op 144 MHz ca 10 Watt in AM en een 4 el antenne.

Later in de jaren 60 kwamen ook SSB en FM als modulatie soorten meer in gebruik.

Mijn vader heeft in die tijd de bouwstenen van Semco gekocht en de toen populaire Semco Terzo 144 MHz Transceiver gebouwd. Samen met PA0FHB, PA0GSB en PA0ZO (Allemaal helaas ook al SK) die er ook allen een bouwden.

Ik weet het niet meer precies, maar ik dacht in 1968, heb ik mijn luisternummer aangevraagd, NL-1120. Veel geluisterd op 2m toen met de eerder genoemde Semco Terzo, die voor die tijd best gevoelig was. Antenne was de “good old“ 16 el. Tonna (F9FT). Voor HF was er toen een FT-200.

Ook is er in de begin jaren 70 een contest groep ontstaan die in eerste instantie alleen op 2m in de QRP sectie (10 Watt output) actief was. Ik ging vaak mee met de groep, PA0JAB, PA0FHB en PA0GSB. Later werd de groep uitgebreid met o.a. PA0JWX en PA7WW (toen PE0HJH/PA2HJH) . Toen kwam er ook 70cm bij en als klap op de vuurpijl ook nog 23cm. Met een tripler, het 432 MHz signaal verdrievoudigen en dan had je een signaal op 23 cm. Als ontvangst ingang, als ik het mij goed herinner, een 1N21A. De laatste letter gaf het ruisgetal aan. Zender matig iets met ECC8010 en ECC8020 van PA0FHB. Een parabool, die we konden lenen, moest buitenom de Coöperatie Silo in Borculo opgehesen worden, want paste niet in de lift. In die begin tijd maakten we wel een stuk of 3 a 4 QSO’s op 23 cm tijdens het hele weekend! Met o.a. PI4THT en als toen “echte” DX PI4NYM (Nijmegen). Koste veel tijd met uitrichten, maar was erg leuk.

Daar kon ik toen hand en spandiensten verrichten voor de groep …als co operator… zenden mocht ik toen eigenlijk nog niet (te jong)….maar ja, ik had een mooie schelle (contest) stem, goed voor SSB contesten en daar is druk gebruik van gemaakt in de contesten om wat punten binnen te halen….

Toen ik op de MTS kwam en daar (natuurlijk) de richting elektronica nam werd het ook tijd om echt aan de zendamateur machtiging te gaan werken. Opgegeven voor het najaars-examen 1975, omdat ik het wel “ff” zou doen… Resultaat gezakt op de machtigings-voorwaarden. De herkansing in voorjaar 1976 werd met goed gevolg afgelegd, en PE0TAB was geboren en mocht ik eindelijk legaal de band op.

Omdat ik toen een set ter keuring aan moest bieden bij de PTT heb ik toen een SSB only set gekocht, de Belcom Liner 2, een 2m SSB set (10 watt output). Als scholier een rib uit mijn lijf… maar gelukkig was er thuis wel de rest van de spullen van mijn vader die we beiden intensief gebruikt hebben. Van deze set heb ik later nog veel plezier gehad.

In het begin van mijn amateur tijd, samen met mijn pa, ook actief geworden op 432 MHz met de Microwave 432/28 transverter. Toen werd de HF achterset een Kenwood TS120. In die tijd ook eindtrappen gebouwd voor 144 MHz en 432 MHz met een 4CX250B. Weet het ontwerp wat we toen gebruikten zo niet meer (dacht DK1CO), maar waren toen der tijd zeer populaire types met lecher.

In Augustus 1976 werd ik opgeroepen voor de militaire dienstplicht bij de Koninklijke Luchtmacht.

Na de basisopleiding in Nijmegen, naar de LETS in Schaarsbergen voor de opleiding Radio/Radar monteur. Daarna de dienstplicht vervuld op straalverbindingsstation de Lemelerberg. Dat was een mooi hoog punt waar toen der tijd al flink contest gedraaid werd. Ook heb ik daar nog een 9 el. Tonna op een mastje van 3m gezet en met de eerder genoemde Belcom Liner met maar 10 Watt hele leuke DX verbindingen kunnen maken

Het ouderlijk huis heb ik eind 1981 verlaten en met mijn huidige xyl Ria gaan samenwonen.

Later kwamen daar onze 2 dochters bij, die ondertussen alweer uitgevlogen zijn.

In 1983 mijn CW examen met goed gevolg gedaan en is de call PE0TAB omgezet (via PA3COR) naar PA2TAB. PA3COR was een foutje van het AT, want van PE0 ging je toen naar een PA2 call bij het behalen van de toenmalige A-licentie. Ik beschikte toen over een FT-757GX voor HF en een FT290R en een Mirage Eindtrap.

In de jaren 80 is de hobby een aantal jaren op een lager pitje gezet.

Voor HF werd de Yaesu FT-757 GX later vervangen door een Kenwood TS430. En een eigenbouw dipool voor 10/15/20 m. Voor 144 MHz was er een FT290R met eindtrap en als antenne een 16 el Tonna (F9FT). Als antenne mast zijn er toen nog een aantal versatowers nagebouwd door en voor een aantal A21 leden.

Begin 1988 nog leuke winter expeditie gedaan naar Murokulien (SJ9WL/LG5LG) (Morokulien ?) samen met PA3AZS (SK), PA0JAB(SK), PA3BRC (nu PA1DM). Bedoeling was meedoen met de WPX contest. Maar door sterke aurora viel de contest totaal in duigen.

Vanaf ongeveer die tijd tot op heden ook actief als (eerst sub-) RQM voor de ARAC – A21.

Toen in die tijd, eind jaren 80, ook de 50 MHz band vrij kwam werd daar mijn interesse gewekt. Vanaf half 1988 daar actief. Eerst met alleen CW en maar 250mW met een home made transverter. In die tijd waren er nog niet zoveel landen QRV op 50 MHz, maar heb toen toch ca. 20 DXCC’s gewerkt.. Later op 50 MHz met wat meer power uit een naar 50 MHz omgebouwde 2m PA met 2 stuks 2C39.

In die tijd kreeg ik ook belangstelling voor Meteor Scatter op 144 Mhz. Daar ook veel leuke herinneringen aan. Met de Uher bandrecorder met regelbare snelheid en de omgebouwde Philips cassetterecorder met regelbare snelheid, die ik nog steeds heb. En later de DTR. High speed CW ging met een keyer op 1200/2000 lpm.. Langzaam in geven, op ca. 15wpm, en met een schakelaar omschakelen naar de hoge snelheid. Wat ik ook leuk vond was het z.g. Aurora -net. Een rondje bellen als er aurora aankwam, en dan op 144 MHz en 50 MHz veel Aurora QSO’s gemaakt vooral in CW, maar ook wel in SSB.

Rond 1995 betrokken geraakt bij de VHF/UHF/SHF contest groep PI4ZI, later werd de call PI4AJS. Hadden een prachtig QTH op het 10 verdiepingen tellende gebouw van de Losserhof, nabij Losser vanwaar we uiteindelijk actief waren op alle banden van 144 MHz t/m 47 GHz. En leuke tijd met veel ervaringen en belevenissen. We hadden daar de beschikking over de hele bovenste verdieping en de kachelruimte. Groep bestond uit ca 15 man hoofdzakelijk van afd. Twente en ARAC. Ook kwam daar regelmatig Uffe, OZ1DOQ (nu PA5DD) en is Bo, OZ2M een keer gast operator geweest.

Eind 90-er jaren kwam de mobiele telefonie op en werden op ons contest QTH antennes geplaatst voor het mobiele KPN netwerk. Dat was het einde voor de contest groep daar, want die commerciële jongens brachten geld mee en wij niet! En op de plaats waar zij antennes bouwden konden die van ons niet meer staan…

Toen deze groep stopte heb ik nog een paar jaar bij de contestgroep PA6C/PI9A in Assen meegedaan.

In 2003 de call gewijzigd van PA2TAB naar PC7M en bijna alleen maar actief geweest op 50 MHz en een klein beetje 144 MHz.

Op 50 MHz heb ik in de begin jaren van 2000 ook het een en ander geprobeerd te doen met EME (Earth Moon Earth). Met mijn simpele opstelling, een 6 elements yagi zonder elevatie en niet al te veel power wat geprobeerd… Door mijn simpele opstelling was CW geen optie. En moest het JT65 worden. Dit was ook de tijd dat de bekende software van K1JT (WSJT) op kwam. Er waren toen nog weinig stations actief, maar 1 station heeft mij veel tips en hulp geboden om het te blijven proberen. Dat was W7GJ, Lance. Met zijn kaartjes vwb maanstanden en degradatie werden de goede tijdstippen uitgezocht. Na een keer of 10 proberen (en ruim een half jaar verder), waarbij af en toe hier wel wat werd ontvangen of bij Lance, kwam het uiteindelijk toch tot een complete verbinding. Daarna heb ik nog een 12 tal stations via EME op 50 MHz kunnen werken. Maar ondertussen werd de lokale QRM, door o.a. PLC zo erg dat ik geen verbindingen op die manier meer kon maken. Denk ook aan allerlei andere QRM door zonnepanelen, LED en aanverwante artikelen die ons nu de hobby soms best moeilijk maken.

Wel heb ik, tot nu, op 50 MHz het mooie aantal van 206 DXCC’s kunnen werken. Tot voor een paar jaar geleden alles in SSB en CW. De laatste jaren zijn daar de digitale modes bijgekomen. Eerst JT65 en nu hoofdzakelijk FT8 (en klein beetje FT4).

Nu in de Corona tijd breng je wat meer tijd thuis door. Daarom eind vorig jaar toch maar iets voor HF, een Inv. V, voor 40 meter opgehangen. Ben daar eigenlijk alleen met FT8 actief. En ben positief verrast over de resultaten.

Ook heb ik steeds de antennes zelf gebouwd, eerst steeds samen met mijn pa. In de tijd dat ik nog een beetje HF deed o.a. een eigenbouw dipool voor 10/15/20m (kopie van Fritzel). Voor 2 meter na de 16 elements Tonna een 14 elements DJ9BV gebouwd, die het nog steeds goed doet. Voor 50 MHz begonnen met een 3 elements kanaal 2 TV antenne, daarna een poos de niet zelf gebouwde 5 elements van Tonna. Om wat meer gain te hebben heb ik toen de 6 elements DJ9BV gebouwd, die later is vervangen door de home made 6 el G0KSC LFA yagi, die ik nu nog steeds gebruik.

Nu iets over mijn arbeidzame leven …

Na mijn dienstplicht kon ik terug naar mijn stageadres bij Hollandse Signaal Apparaten. Het huidige Thales. Daar ben ik werkzaam geweest als tekenaar van service boeken voor sonar en radarapparatuur die daar gebouwd werden.

Dat was niet geheel mijn ding en na een klein jaar, in 1979, een baan gevonden bij MAI Inc. Een Amerikaans computer bedrijf die vooral mainframes maakten/leverden. Daar in diverse technische functies actief geweest tot 2000. Daarna nog een paar jaar bij Leferink in Haaksbergen gewerkt en daarna vanaf 2002 een aantal jaren bij HCE, onderdeel van de Groeneveld (Gorinchem) groep. Bij dit bedrijf waren ze in de begin jaren van 2000 al bezig met een black box voor in vrachtauto’s met onder meer de koppeling van de mobiele telefoon, vrachtvervoer bewijzen, rit/vracht informatie en een TomTom achtig systeem die de vrachtwagens van hun route voorzagen en ook een tracking systeem om de vrachtauto’s via GPS te kunnen volgen en ook digitale rit/uren registratie online. Ook had dit bedrijf toen al Adaptive Cruise control ontwikkeld. Heb toen de eerste tests meegemaakt in een vrachtauto en dat was best erg spannend. Bedenk wel dat dit nog in de begin tijd van de mobiele telefoon en GPS/TomTom tijd was.

Toen Groeneveld in 2005, de werkzaamheden van Enschede verplaatste naar Italië was het voor mij daar einde oefening.
Daarna werkzaam geworden bij mijn huidige bedrijf, Nedap in Groenlo. Eerst bij de wel bekende Stem computers, en daarna vooral werkzaam voor de afdeling Retail . Waar o.a. de wel bekende detectiepoortjes voor winkels gemaakt worden.

Nu nog ca 1,5 jaar en dan hoop ik van mijn AOW te gaan genieten. (eind 2022)

Dan nog iets over een andere hobby waar ik sinds 2016 erg veel plezier aan beleef. Het rijden en onderhouden van een oud barrel van max.ca. € 500,= en van voor 2000 (geen oldtimer !) en daar tochten mee maken en de auto heel zien te houden. Auto moet natuurlijk wel voldoen aan alle (APK) eisen. Dit met een hele groep. Dit gebeurde in eerste instantie via de organisatie van de Carbagerun, maar de laatste jaren meer onze draai gevonden bij de Barrelchallenge. (https://www.thebarrelchallenge.nl ). O.a. Daar in de zomer van 2018 in 2 weken met het oude barrel (Volvo V70 TDI uit 1998 en ruim 430.000 km op de teller) op en neer naar de Noordkaap gereden. Al onze avonturen die we tijdens de diverse tochten dwars door Europa meegemaakt hebben zijn terug te vinden op Facebook www.facebook.com/TeamGaitVerdan Tijdens deze ritten worden de snelwegen zoveel mogelijk gemeden!

Een aantal keren op deze ritten nog onze radiohobby gebruikt door APRS in de auto te hebben. Zodat het thuisfront en belangstellenden ons konden volgen. Verder 27 MHz voor onderlinge communicatie. We hopen komende November, als Corona het toelaat, een Noorderlicht editie te rijden naar noord Zweden (Kiruna) met nu onze Skoda Octavia uit 1998. En dan hopelijk het Noorderlicht nogmaals te zien.

Dat was een verhaaltje van mij. Mochten er vragen over zijn, laat het dan weten.
Blijf gezond !
73 en veel DX
Arie / PC7M